O tom, že pneumatiky jsou nezbytnou součástí každého automobilu, asi nikdo nepochybuje. Mnoho lidí však velmi podceňuje jejich důležitost. To se pak odráží ve výběru nesprávného typu jen proto, že je například levnější nebo dostupnější. Každý má ovšem jiné specifikace, a snad nikde není rozdíl markantnější než mezi letními a zimními pneumatikami.
Ze zákona je dáno, že pneumatiky musí být přezuty vždy na jaře a především pak na podzim, a je to jedna z věcí, které dodržuje v podstatě každý řidič. Mnoho z nich však pochybuje o tom, že je něco takového nezbytné, zvláště v dnešní době, kdy byla zima již několik let za sebou velmi mírná. Je tedy dobré se podívat, jaké výhody vlastně zimní pneumatiky mají.
Jedním ze základních rozdílů, kterých si všimneme, je to, že mají oproti těm letním propracovanější a především hlubší vzorek. Jak nám ale právě to může pomoci při řízení na zledovatělém či zasněženém povrchu, což je důvod, proč zimní pneumatiky vůbec používáme?
Odpověď zní, že takovýto hrubý, hluboký vzorek zvyšuje tření pneumatik, a tím zvyšuje celkovou stabilitu vozidla na silnici. A asi všichni budeme souhlasit, že to je něco, co v zimě rozhodně potřebujeme.
Samozřejmě, i zde platí, že něco za něco. Čím nižší tření, tím vyšší rychlosti může auto dosáhnout. Proto také závodní automobily a formule mají pouze velmi slabý či prakticky žádný vzorek, jen takový, aby vůz v zatáčce nevyletěl. To je však něco, co v zimě nepotřebujeme – a ostatně ani v létě, neboť maximální povolená rychlost i na dálnici je hluboko pod tím, co dnešní automobily zvládnou i se zimními pneumatikami.
Je tedy jasné, že bychom je neměli opomíjet. Při výběru bychom také měli dbát na kvalitu, a to zvláště pak u těch zimních. Ta totiž může představovat rozdíl mezi tím, zda dojedeme do cíle, nebo zda skončíme někde mimo silnici.